
O Χατζιδάκις, o Κουνάδης και η «liedesque» εκδοχή του έντεχνου λαϊκού
No item found!

No item found!
Η δημόσια συζήτηση για το Εθνικό Σύστημα Υγείας περιστρέφεται συνήθως γύρω από τη χρηματοδότηση. Όμως το πραγματικό πρόβλημα δεν είναι μόνο οικονομικό. Είναι πρόβλημα σχεδιασμού.
Η Ελλάδα διαθέτει σημαντικό κτιριακό απόθεμα σε νοσοκομεία και κέντρα υγείας. Με στοχευμένες αναβαθμίσεις, πολλές μονάδες μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες των επόμενων 30–50 ετών — ειδικά σε ένα περιβάλλον χωρίς έντονη πληθυσμιακή αύξηση.
Κι όμως, αντί να προηγηθεί ένας σοβαρός επανασχεδιασμός, προχώρησαν μαζικές ανακατασκευές.
Χωρίς να απαντηθεί πρώτα το βασικό ερώτημα:
Πού πραγματικά χρειάζονται αυτές οι υποδομές;
Ο Υγειονομικός Χάρτης που δεν επανασχεδιάστηκε ποτέ
Τα τελευταία χρόνια διατέθηκαν σημαντικοί πόροι για συντηρήσεις και ανακατασκευές νοσοκομείων και κέντρων υγείας. Όμως:
Παρ' όλα αυτά, ανακατασκευάστηκαν πλήρως κέντρα υγείας που είχαν σχεδιαστεί για πληθυσμούς άλλων δεκαετιών — με προβλέψεις για στελέχωση που σήμερα απλώς δεν υπάρχει.
Κτίρια φτιάχτηκαν.
Προσωπικό δεν υπάρχει για να τα λειτουργήσει.
Πληθυσμός δεν υπάρχει για να τα χρησιμοποιήσει.
Αντί για εξορθολογισμό, επιλέχθηκε η διατήρηση μιας γεωγραφικής κατανομής που δεν ανταποκρίνεται πλέον στη δημογραφική πραγματικότητα.
Σε πολλές περιπτώσεις, αυτά τα κέντρα θα έπρεπε:
Και οι πόροι να κατευθυνθούν σε νέα κέντρα υγείας αστικού τύπου, μέσα στις πόλεις όπου πλέον συγκεντρώνεται ο πληθυσμός.
Το κρίσιμο ερώτημα είναι απλό:
Πριν διατεθούν δισεκατομμύρια, ποιος επανεξέτασε σοβαρά τον Υγειονομικό Χάρτη της χώρας;

Κέντρο Υγείας Μεγαλόπολης. Με την Καλαμάτα και την Τρίπολη σε απόσταση 20 λεπτών, το Κέντρο Υγείας έχει μετατραπεί σε Τοπικό Ιατρείο με ελάχιστους γιατρούς και προσωπικό. Άξιζε η συνολική αποκατάστασή του χωρίς να διορθωθεί η κλίμακα του κτιρίου; Χωρίς έστω να προστεθούν π.χ. χώροι για θεραπείες π.χ. αποκατάστασης – αποθεραπείας που έχει ανάγκη τόσο η Καλαμάτα όσο και η Τρίπολη;
Χάρης Σαββίδης
Υποδομές υπάρχουν. Λειτουργικό μοντέλο δεν υπάρχει
Παράλληλα:
Ο ΕΟΠΥΥ ήδη αποζημιώνει μεγάλο όγκο υπηρεσιών στον ιδιωτικό τομέα: διαγνωστικές εξετάσεις, ακτινοθεραπείες, χημειοθεραπείες, ανοσοθεραπείες, χρόνιες εξειδικευμένες πράξεις.
Στην πράξη, μεγάλο μέρος της φροντίδας παρέχεται εκτός δημοσίων νοσοκομείων — με δημόσια χρηματοδότηση.
Κι όμως, δεν έχει ξεκαθαριστεί στρατηγικά:
Χωρίς καθαρό διαχωρισμό ρόλων, το σύστημα παραμένει κατακερματισμένο.
Το πραγματικό όριο: ανθρώπινο δυναμικό
Το ΕΣΥ δεν έχει άπειρους πόρους.
Έχει:
Δεν μπορεί να διατηρεί παντού τα πάντα.
Και δεν μπορεί να επενδύει σε κτίρια χωρίς να επενδύει στο μοντέλο λειτουργίας.
Η σκληρή αλήθεια
Η μεταρρύθμιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας δεν θα έρθει με περισσότερα τετραγωνικά μέτρα. Θα έρθει μόνο αν:
Η Ελλάδα δεν χρειάζεται ένα μεγαλύτερο σύστημα υγείας.
Χρειάζεται ένα μικρότερο, ευέλικτο, ορθολογικά κατανεμημένο και στρατηγικά σχεδιασμένο σύστημα υγείας.
Και αυτό προϋποθέτει κάτι απλό αλλά πολιτικά δύσκολο: να αποφασίσουμε τι πραγματικά θέλουμε να λειτουργεί και πού.
Προσθήκη νέου σχολίου